Cara Tanam Semula Sawit Kebun Kecil

Penanaman semula adalah wajib bagi semua pekebun sawit bila tempoh kelapa sawit mencapai tahap yang tidak produktif lagi iaitu 25 tahun umur pokok. Kebanyakan pekebun kecil tidak mempunyai pengetahuan mengenai tanam semula, jadi terdapat cara-cara yang boleh di kongsi untuk pekebun kecil. Cara tanam semula ini hanya untuk kawasan yang landai dan rata sahaja.

Langkah pertama
Membuat pra barisan
Langkah pertama ini dilakukan bertujuan sebagai panduan tempat longgokan batang sawit yang telah di cincang, sebagai panduan untuk membaris tanaman sawit dan mengelakkan longgokan cincang berada di tempat barisan sawit. Aktiviti ini dilakukan sebelum aktiviti menebang dan mencincang pokok sawit.

Antara bahan dan alatan yang gunakan perlu disediakan ialah:
a) Pita pengukur 100m



b) Pancang 
- Ada 3 pancang iaitu pancang asas, pancang ibu dan pacang anak. Pancang asas anda kena buat sendiri dengan mengunankan simen berbentuk silinder berketinggian 1 meter. Pancang ibu dan pancang anak pula diperbuat dari batang kayu biasa atau kayu buluh. 
Pancang asas diperbuat daripada simen
Sebagai pancang ibu dan pancang anak 1.5-2 meter
c) Bendera penanda
-Anda boleh mengunakan plastik atau kerja berwarna. Pancang ibu untuk kertas berwarna putih dan pancang anak untuk kertas berwarna merah.


d) Parang

e) Kompas

f) Dawai 12g
-Anda kena membuat lima (5) point ukuran tanaman pokok bergantung kepada jarak tanaman anda pilih pada dawai 12g.


dawai 12g

titik penandaan

Setelah menyediakan bahan anda boleh memulakan membuat baris asas:
1) Anda kena menentukan barisan pancang asas yang ditempatkan 3 kaki dari pokok pertama dengan mengunaakan kompas.

2) Buat 1 garisan lurus utara-selatan bermula dari pancang asas mengunakan dawai 12g.
3) Setiap titik penanda yang ada di dawai 12g di pacakkan pancang ibu 3 kaki dari pokok tua.
4) Seterusnya, guna dawai 12g dengan berpandukan kompas untuk membuat garisan 60 darjah, tarik dawai ke arah 60 darjah bermula dari pancang asas dan setiap titik penanda ada pada dawai 12g di letakkan pancang anak. Dilakukan juga untuk semua pancang ibu.
5) Pancang asas akan dikekalkan untuk kegunaan barisan penanaman sawit.
6) Setalah 5 pancang ibu telah dibuat 60 darjah. teruskan dengan menanda semua kawasan dengan mengunakan dawai 12g secara menyambung garisan yang telah dibuat.


Sekarang anda(pekebun sawit) suda tahu langkah pertama dan boleh meneruskan ke langkah seterunya. Sila klik link dibawa:

2) Cara tebang dan cincang sawit
3) Cara membaris sawit kawasan rata